Köp- och leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos GASSPECIALISTEN

(org.nr 559117-6077), hädanefter kallat “GASSPECIALISTEN”, ”oss” eller ”vi”, på GASSPECIALISTENS webbplats, via telefon eller via mail (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider
GASSPECIALISTEN lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom 5-7 arbetsdagar. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar gasspecialisten dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Priser
Priser som anges på Webbplatsen är alltid inklusive moms i svenska kronor (SEK)

Fraktkostnad
GASSPECIALISTEN tillämpar enhetsfrakt. Varje enskilld order laggd på hemsidan debiteras en fraktkostnad på 69 SEK inom Sverige. Fraktkostnaden ser du när du kommit fram till betalning I Webbshoppen. För utlandsfrakt, kontakta kundtjänst.

Beställning
Hos GASSPECIALISTEN kan du beställa produkterna via vår Webbplatsen, e-post eller via kundtjänst på 0738-238877.

Betalning
På Webbplatsen betalar du med ett bank eller kreditkort. Vår betallösning PAYPAL är ett system som gör att du kan betala med de flesta bank och kreditkort. Du behöver INTE ansluta dig till PAYPAL för att genomföra en betalning. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Privatpersoner
Privatpersoner betalar via PAYPAL direkt när order görs. En möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp, efter överenskommelse med kundtjänst. Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort.

Betalningsalternativ Företag
Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkännande från kundtjänst handla mot 30 dagars faktura. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er att genomföra ett köp. 

Frakt
GASSPECIALISTEN använder i huvudsak DHL som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser och andra fraktsätt kan förekomma. 

DHL´s  Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid. Om kunden inte är anträffbar vid leverans går paketet vidare till ett utlämningsställe där kunden själv får hämta ut paketet.

DHL Privat / Servicepoint: Levereras sker till ditt närmsta utlämningsställe. DHL skickar då en avi hem till dig alternativt ett SMS vid angivet mobiltelefonnummer. Hämta sedan själv paketet när du har tid.


Transportskada
Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till DHL samt till vår Kundtjänst 0738-238877. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan GASSPECIALISTEN ta ansvar för.

Synlig skada vid utlämning

Upptäcks skada på gods vid utlämningen ska Kunden reklamera till utlämnande DHL SERVICE POINT genom att på kvittensdelen ange skadans omfattning. Detta ska bestyrkas av DHL SERVICE POINTS personal.
Kunden är sedan skyldig att anmäla skada till DHL Kundservice
Kontakta Kundservice på 0771-345 345 och uppge sändningsnumret så hjälper vi dig.

Dold skada

Upptäcks skada i senare skede ska denna reklameras till DHL snarast, dock senast 7 dagar efter att godset kvitterades.
För sen reklamation kan innebära att Kunden inte erhåller ersättning.
Avsändaren är ersättningsberättigad vid reklamation där DHL bär ansvar. Avsändaren kan genom skriftlig fullmakt överlåta denna rätt till mottagaren.



Outlösta paket
För paket som inte löses ut hos DHL inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, DHL returfrakt till GASSPECIALISTEN samt administrationsavgift. Detta gäller även om GASSPECIALISTEN har skickat produkten till kunden "fraktfritt". 

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar
GASSPECIALISTEN tillämpar Nöjd-Kund-garanti. Som kund vill man ofta känna på en produkt innan man köper den. Därför låter vi er göra det och ger er 30 dagars full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller anser att varan inte motsvarar era förväntningar har ni full rätt att återlämna varan för full kreditering av produkten. Produkten ska då returneras i originalskick i originalförpackning, helt i nyskick. Kund står själv för kostnader gällande retur och ansvarar själv för eventuella transportskador eller andra problem kring transporten. 


Garantier
GASSPECIALISTEN ansvarar enligt garantin för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitiden anges vid respektive produkt. Om ingen information om garantitid anges så gäller 1 år. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.


Reklamation vid konsumentköp
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om det mot förmodan uppstår ett fel i din produkt hjälper vi dig att få detta åtgärdat. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.


Reklamation vid företagsköp
När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.



Tillgänglighet
Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på info@gasspecialisten.se

Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till GASSPECIALISTEN hanteras med största respekt för din integritet. Det är vår målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Genom att godkänna ditt köp så samtycker du till behandlingen av dina personuppgifter i enlighet med ovan.


Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.


Kundtjänst: 

Gasspecialisten,  Lastvägen 44,  981 38 Kiruna

info@gasspecialisten.se. eller  0738-238877


Juridiskt namn: Firma Patomella Sjölander AB 

Org.nr: 559117-6077